Ми живемо в нелегкі часи, тому ми не маємо права на прийняття хибних рішень, бо це тільки ускладнить наше існування. Довіра до людей на низькому рівні. Але тому є пояснення. Аферисти шукають легкої наживи, і користуються довірою людей, а потім постраждалі тільки й розводять плечима. Давайте не опинятись в ролі постраждалих, а будемо діяти на випередження. Що це означає?
«Предупрежден/осведомлен – значит вооружен»
Крилата фраза мовою оригіналу. Для того щоб не бути ошуканим ми повинні поглиблювати знання ЗАКОНІВ, не всіх, їх тисячі, зараз йде розмова про щось нове, невідоме для нас багатоквартирне господарство, що потребує управління, яке держава нам швидко передає посилаючись на євроінтеграцію і європейський приклад. Пропоную ознайомитись з Законом України «Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку (ОСББ)»
Зовсім нещодавно, 05.06.16 були проведені загальні збори співвласників нашого багатоквартирного комплексу (Новаторів 22-А-Б-В) з кількістю квартир понад 350, заселених майже 1000 мешканців. Збори запропоновані ініціативною групою з Голови Управління ОСББ "Новатор" і його заступника за сумісництвом Коменданта. Потрібно зазначити, що їх статус потребує підтвердження шляхом процедури голосування, адже в силу ввійшли зміни до законодавства, а саме запропонований новий типовий статут, що для нас як Буквар, адже саме у статуті визначаються усі положення діяльності, відповідальності, обов’язків ОСББ. Найголовніше, що ми як власники квартир, своєю більшістю можемо вносити будь-які зміни до типового статуту, визначаючи власний пріоритет і захищаючи себе від додаткової відповідальності і невизначених, необґрунтованих витрат.
Однією з колізій для нашої ініціативної групи є розуміння «БІЛЬШОСТІ», адже більшістю в різних офіційних документах називають суми від 50%+1 голос, 2/3 від усіх співвласників, 75% від усієї кількості житлової площі; АЛЕ ПОГОДЬТЕСЬ, БІЛЬШІСТЬ ЦЕ ЯК МІНІМУМ З ЛОГІЧНИХ МІРКУВАНЬ ХОЧА Б ПОЛОВИНА + ОДИН ГОЛОС, А ЦЕ У НАШОМУ ВИПАДКУ 500 ГОЛОСІВ, АБО БІЛЯ 170 КВАРТИР ПІДТРИМКИ
Продовжуючи тему загальних зборів, потрібно зазначити, що присутніми були від 35 до 40 мешканців (враховуючи ротацію), більша частина з тих хто зібрався представлена 18 поверховим будинком Новаторів 22-В.
Наголошую – ПРИСУТНІ 40, ВСЬОГО МЕШКАНЦІВ близько 1000.
Це всього-на-всього 4% мешканців, а Головуючий вже хотів проводити збори, голосування за статут, до якого ще багато питань і який повинен бути представлений кожному для ознайомлення.
ЧИ МОЖУТЬ 4% ВИРІШУВАТИ ЗА 100%?????
Виникає питання, чому ж так мало зібралось, невже доля нашого багатоквартирного комплексу нікому не цікава???? Відповідь проста, була порушена процедура скликання установчих зборів ініціативною групою. Ось витяг з Закону «Про ОСББ»:
Скликання установчих зборів здійснюється ініціативною групою, яка складається не менш як з трьох власників квартир або нежилих приміщень.
Повідомлення про проведення установчих зборів направляється ініціативною групою не менше ніж за 14 днів до дати проведення установчих зборів. Повідомлення направляється в письмовій формі і вручається кожному співвласнику під розписку або шляхом поштового відправлення (рекомендованим листом). У повідомленні про проведення установчих зборів зазначається, з чиєї ініціативи скликаються збори, місце і час проведення, проект порядку денного. {Частина четверта статті 6 із змінами, внесеними згідно із Законом N417-VIII (417-19) від 14.05.2015}
Рекомендованих листів не було, вручення в письмовій формі під розписку також не було. Ось і причина такої малої явки, багато-хто навіть уяви не має про те що відбувається щось вагоме і участь кожного з нас на вагу золота.
ЧИ МОЖНА ВВАЖАТИ ТАКІ ЗБОРИ ЧИННИМИ????
Ми начебто відійшли від тоталітарного режиму, потім боролись з корупцією у владі, з клановою системою, з рейдерами, незаконним заволодінням усіх форм власності. І зараз прийшов час відстояти своє помешкання. Просто необхідно усвідомити, що тепер ми – жителі багатоквартирного комплексу по вул. Новаторів 22-А-Б-В, не просто сусіди, знайомі – МИ ВЛАСНИКИ І ГОСПОДАРІ НЕ ТІЛЬКИ СВОЄЇ КВАРТИРИ, А Й УСЬОГО БУДИНКУ І ПРИБУДИНКОВОЇ ТЕРИТОРІЇ, УСІХ КОМУНІКАЦІЙ, ЛІФТІВ, ПІДВАЛІВ, ДАХІВ, КОРИДОРІВ… Тепер ми відповідаємо за безперервне функціонування кожного з вузлів, і несемо фінансову, матеріальну відповідальність за роботу усіх систем забезпечення життєдіяльності нашого дому.
Раніше це робив ЖЕК, і ми сплачували більше 2 грн. з квадратного метру житлової площі власної квартири. Побутує думка, що ЖЕКи це пережиток радянського часу, і начебто ми не отримували сервісу в достатній кількості. Наші будинки здані в експлуатацію з 2000-2001 року. За цей період на моїй пам’яті не було масштабних поломок, з ремонтом яких затягували на тиждень чи більше. Ліфти працюють, так, працюють з шумом, інколи застрягають, але працюють. Прибудинкова територія прибрана, на кожному поверсі мешканці самі проводять прибирання. Озелененням території займаються частіше за все ініціативні мешканці з перших поверхів. Як бачимо, будинок ЖИВЕ і кожен з нас в своїй мірі робить в це внесок, хтось просто вчасно і без заборгованостей регулярно сплачує КВАРТПЛАТУ (що є основою для надання сервісів і обслуговування), хтось маючи вільний час, можливості, бажання – власноруч наводить естетичну красу нашої будівлі і прибудинкової території, а більшість – з поваги до трудів кожного – не паплюжить майно, не бруднить територію також вносить лепту в безпроблемне існування будинку. А наш Голова на зборах заявляє, що ми нічого не робили протягом багатьох років, і що лише він проявляє ініціативу. АЛЕ, ГРОМАДО, ХТО ЦЕЙ ГОЛОВА БЕЗ НАС?
Але прийшов час змін, і за все будемо платити. Тепер не буде трохи більше 2 грн за квадратний метр житлової площі, тепер буде як мінімум 4 грн., і це те що нам запропонував Голова Правління з Комендантом. Ми знаємо, що попереду очікує ще одна хвиля здорожчання тарифів, і ці 4 грн. перетворяться в 5-6-7 грн. (і це оптимістичний прогноз).
Чи є альтернативи? Є варіант з автоматичним призначенням управлінської компанії якою нас лякає наш Голова і Комендант. Нічого путнього стосовно тарифів, що запропонують представники управлінської компанії вони сказати не можуть, але лякають. Посилаючись на те, що ми будемо платити більше і незрозуміло за що, при цьому, самі ще не в змозі обґрунтувати власний кошторис, у якому основною статею витрат буде не догляд за будинком, не резервування коштів, а заробітна плата у розмірі до ПІВМІЛЬЙОНА ГРН НА РІК. Пережитком ЖЕКів вважались якраз надвисокі накладні витрати в тому числі зарплата в розмірі 40-60% від коштів зібраних з квартплати. Чи ж не в ту саму річку ми можемо ввійти? Витрати на заробітну плату повинні становити не більше 20% від суми зібраної з квадратного метра кожного мешканця. Безумовно, керувати будинком краще самим співвласникам шляхом об’єднання в ОСББ. Але ж потрібно знайти чесних людей, які зацікавленні не в обманному заволодінні нашими коштами, а в ефективному управлінні за достойну винагороду. Що заважає Голові ОСББ розшифрувати кожну з статей витрат по тій калькуляції, в яку входить ціна в 4 грн. з квадратного метру?
Шляхом простої перевірки в сервісі обслуговування ліфтів ОТІС нами були зроблені розрахунки з повною місячною сумою витрат на ліфти нашого багатоквартирного комплексу в сумі до 14 тис грн. на місяць, а у Голови Правління ця сума значно вища. ЧОМУ ТАК??? МОЖЕ ВОНИ ПРОСТО ПОМИЛИЛИСЬ??? Так ніхто не проти їхніх ініціатив, але ж все повинно відбуватись по букві закону, кожен тариф повинен бути розшифрованим, кожна витрата підтверджена.
Потрібно дати зрозуміти майбутнім управлінцям, що вони не наділені абсолютною владою, вони залежні від зборів і не можуть приймати будь які рішення без зборів (це і треба прописати в статуті).
А таке нестримне бажання керувати дивує. На будь-якій посаді є випробувальний період, це нормальна практика, і цей період може бути неоплачений, у разі професійної непридатності. Робота на громадських засадах протягом перших 2 місяців, дозволить нам, власникам квартир, оцінити чесність і порядність самовисуванців. Чи впораються вони? Сплата повинна проводитись по факту наданих послуг. Щоб не виникло ситуації, де Управлінець не впорався і отримав зарплату.
Усе що пропонується повинно вноситись у статут, і тільки тоді зміни будуть чинними.
Як зазначалось раніше, типовий статут – це матриця, яку ми моделюємо на власний розсуд.
Документ «сирий», ще неодноразово будуть вноситись зміни в законодавство, але приймати статут у типовому вигляді – небезпечно. Є багато статей, що потребують виключення, або переробки.
Деякі з них:
У Розділі IV. «Джерела фінансування, порядок використання майна та коштів об’єднання» переглянути і внести зміни до:
1. Джерелами фінансування є кошти об’єднання, які складаються з:
- залишків коштів на утримання і ремонт багатоквартирного будинку на рахунках особи, що здійснювала управління таким будинком до створення об’єднання; Виключити за відсутністю таких коштів.
- внесків і платежів співвласників; Розшифрувати, що таке внесок, платіж.
- коштів, отриманих об’єднанням у результаті здавання в оренду допоміжних приміщень та іншого спільного майна багатоквартирного будинку; У разі оформлення ОСББ стане прибутковою організацією, з усіма вихідними проблемами оподаткування і ведення діяльності
- коштів та майна, що надходять для забезпечення потреб основної діяльності об’єднання; Уточнити від кого
- коштів, залучених на умовах кредиту або позики; Виключити
- пасивних доходів; Розшифрувати
Додати розділ з Закону «Про ОСББ», а саме статтю 18. Обов’язки об’єднання:
Стаття 18. Обов'язки об'єднання
Об'єднання відповідно до цього Закону та статуту зобов'язане:
- забезпечувати належний санітарний, протипожежний і технічний стан спільного майна, що належить співвласникам;
- звітувати загальним зборам про виконання кошторису об'єднання за рік;
- забезпечувати виконання вимог статуту об'єднання;
- виконувати свої договірні зобов'язання;
- забезпечувати дотримання інтересів усіх співвласників при встановленні умов і порядку володіння, користування і розпорядження спільною власністю, розподілі між співвласниками витрат на експлуатацію та ремонт спільного майна; { Абзац шостий частини першої статті 18 із змінами, внесеними згідно із Законом N 417-VIII ( 417-19) від 14.05.2015 }
- припиняти дії третіх осіб, що утруднюють або перешкоджають реалізації прав володіння, користування і розпорядження спільним майном співвласниками;
- у випадках, передбачених законодавством, статутом об'єднання, представляти інтереси співвласників відповідно до наданих повноважень у відносинах з третіми особами. { Абзац восьмий частини першої статті 18 із змінами, внесеними згідно із Законом N 417-VIII ( 417-19 ) від 14.05.2015 }
Виконання зобов'язань об'єднанням належить до повноважень його правління відповідно до статуту об'єднання.
У Розділі VI. «Відповідальність за порушення Статуту об’єднання
та рішень статутних органів» змінити:
Співвласники є відповідальними за порушення Статуту об’єднання та рішень статутних органів. Необхідним є перелік порушень і рівень відповідальності колективної і особистої. За що відповідає Об’єднання, а за що кожен окремо (до прикладу – неплатник, особа з заборгованістю).
Це лише частина запропонованих змін і доповнень, для ознайомлення і пропозицій.
Не хочеться поглиблюватись в суто господарські питання, але з бюджетом в 80-90 тис. грн. в місяць (у разі затвердження тарифікації 4 грн. з квадратного метра житлової площі), де майже 40 тис грн. займає заробітна плата, і ЩО ЛИШАЄТЬСЯ ???? 40-50 тис грн. на місяць, які копійка в копійку вже розписані на основні щомісячні витрати за освітлення, вивіз сміття, дрібні ремонти... Як за ці гроші ми зможемо відремонтувати дах одного з наших будинків, де за експертною оцінкою вартість робіт складатиме 300 тисяч гривень?! А капітальний ремонт ліфту до прикладу, коштує велетенських коштів, і все обладнання і комплектуючі теж сплачуватимуться з наших кишеней.
Висновок: або ми переглядаємо і скорочуємо зарплатну відомість, надаючи нашим управлінцям випробувальний термін для роботи на громадських засадах, прибираємо з штату персоналу паспортиста, диспетчера, електрика (бо це працівник по індивідуальному договору) або будемо готові до того, що будь-яка капітальна поломка, прорив, знеструмлення – буде вираховуватись додатковою платою з кожної квартири і це аж ніяк не 4 грн. з квадратного метру!!!
Для прикладу, щоб зібрати 300 тис грн. з приблизно 20 тис квадратних метрів житлового фонду для капітального нагального ремонту даху кожна квартира буде додатково сплачувати по 15 грн. з квадратного метру. Однокімнатна в 40 квадратів сплатить 160 грн. щомісячного платежу по 4 грн. з квадрату і 600 грн. для капітального ремонту по 15 грн. з квадрату. А трикімнатна квартира в 80 квадратів 320 грн. і 1200 грн. відповідно.
ЧИ ГОТОВІ МИ ДО ТАКИХ ВИТРАТ?????
Мінімальна заробітна плата на разі складає приблизно 1400 грн. У нас в будинках проживає багато пільговиків, пенсіонерів, чи «потягнемо» ми такі витрати, коли за місяць власник квартири віддає все що в нього є??? Неефективне управління.
А як бути з тими хто взагалі не платить, чи має заборгованості??? Початок діяльності ОСББ залежатиме від заключення договорів. Якщо наші співмешканці матимуть заборгованість, то тільки погасивши її (незрозуміло з чиїх кишеней) ми дійдемо до самого процесу укладання договору. То хто нас вводить в оману про 4 грн. з квадратного метру, навіть прості розрахунки говорять про те, що платити будемо більше, набагато.
Але більш за все застережує зухвалість і абсолютна впевненість у тому, що все прораховано і те, що ніхто інший ні на йоту не вклав зусиль, щоб запропонувати альтернативу, а як тільки ВИХОДИШ З КОНКРЕТНИМИ ЗАПИТАННЯМИ ПО РОЗШИФРУВАННЮ СТАТЕЙ ВИТРАТ, ВІДПОВІДАЛЬНІ ЗА ЦЕ УПРАВЛІНЦІ ХОВАЮТЬСЯ ЗА ФРАЗАМИ, ЩО ТРЕБА ПОСПІШАТИ, БО ПРИЙДЕ УПРАВЛІНСЬКА КОМПАНІЯ, ЩО ВОНИ (ГОЛОВА ПРАВЛІННЯ І КОМЕНДАНТ) НЕЗМИКАЮЧИ ОЧЕЙ РОЗРОБЛЯЛИ КАЛЬКУЛЯЦІЮ В ГІОЦ, ТА ЩЕ Й ДРУКУВАЛИ НА ВЛАСНОМУ ПРИНТЕРІ ЗАПРОШЕННЯ, СТАТУТ І ІНШЕ.
Закінчити, хочу аксіомою: «ЗАКОН Є ЗАКОН».
Закон є одним для всіх і якщо ми вважаємо себе демократичним суспільством, то ми повинні:
- ВИКОНУВАТИ, те що пише ЗАКОН;
- ДОТРИМУВАТИСЬ ПРОЦЕДУР РЕГЛАМЕНТУ ПРОВЕДЕННЯ ЗБОРІВ І ОПОВІЩЕННЯ ГРОМАДИ;
- БУТИ ІНІЦІАТИВНИМИ І ДОПИТЛИВИМИ.
ПРОПОНУЮ:
- Провести ще одні збори. Повідомлення про проведення установчих зборів направляється ініціативною групою не менше ніж за 14 днів до дати проведення установчих зборів. Повідомлення направляється в письмовій формі і вручається кожному співвласнику під розписку або шляхом поштового відправлення (рекомендованим листом).
- Підготовити проекти Статуту ОСББ. Розрахувати Кошторис витрат.
- Запросити на збори незалежного юриста з питань житлового права, ЖКГ, ОСББ.
- Якщо збори будуть правочинні з більшістю 50%+1 голос від усіх мешканців багатоквартирного комплексу по вул. Новаторів 22-А-Б-В, винести такі питання до розгляду:
- обрати головуючого, і секретаря;
- розглянути проекти Статутів;
- розглянути кошторис;
- прийняти рішення про доцільність/недоцільність ведення такого колективного господарства;
- обговорити всі спірні питання, з правом висловлення власної думки кожному бажаючому присутньому на зборах;
- прийняти адекватні рішення.